Vilkår og betingelser §
1. Generelle opplysniger
Giftering24.no er levert av Berger Business Group.
Organisasjonsnummer: 925497460 MVA.
1.1 Opphavsrett
Informasjon og bilder på nettstedet er eid av selskapet eller partner og kan ikke kopieres uten tillatelse.
1.2 Kontakt informasjon
Telefonnummer: +4792170688 (Vi er veldig opptatt med produksjon, så vi er ikke alltid tilgjengelig på telefon. Skriv en melding i stedet. Takk skal du ha)
E-post adresse: info@giftering24.no
Juridisk adresse:
Berger Business Group
Seljadalsvegen 367
Vik i Sogn 6893
Norge
1.3 Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
1.4 Partene
Selger er Berger Business Group,
organisasjonsnummer: 925497460 MVA,
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
1.5 Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
2. Priser
Alle priser vises i Norske kroner og er inkludert MVA. Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
3. Betaling
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Betaling skjer gjennom valgt betalingsmåte i kassen. Kunden kan velge mellom følgende betalingsmåter: VISA/Mastercard/VIPPS og Klarna faktura eller delbetaling.
3.1 Mastercard | VISA | VIPPS
Det er like pålitelig, trygt, raskt og enkelt å bruke VISA-kort eller Mastercard på internett som å handle i butikkene der du bor. Og nå har VISA utviklet et nytt system, kalt Verified by VISA, som gjør det enda sikrere å handle på nett. For betaling med Mastercard brukes MasterCard SecureCode. Det er 100% sikkert å handle på nett med VISA i Norge. Når du registrerer din ordre hos oss blir du sendt videre til VISA sin betalingsformidler på en kryptert (sikker) nettside der du taster inn kredittkortnummeret ditt, utløpsdatoen og verifiseringskoden (CVV2). Når betalingen er utført føres du tilbake til nettbutikken og handelen er utført. Du kan nå bare glede deg til å motta varene.
Alle våre VIPPS, VISA- og Mastercard-transaksjoner går gjennom Nets, en av de største innløserne på VISA og Mastercard i Norden. Betalingssidene er sikret med SSL og alle kortdetaljene dine sendes derfor kryptert fra deg til betalingsformidleren. Av sikkerhetsmessige grunner lagres det ikke noen kortdetaljer i vårt nettbutikksystem.
Når du legger inn en bestilling og betaler med kredittkortet ditt, autoriserer vi beløpet mot kortet. Det vil si at disponibelt beløp på kortet reduseres med en gang. Hvis du senere kansellerer din ordre tar vi vekk denne autorisasjonen, det kan ta 1 til 2 dager for at fjerningen blir synlig på saldoen din. Skal vi senere kreditere deg gjøres dette mot det samme kortet som ble benyttet til betalingen.
3.2 Klarna faktura | delbetaling
Med faktura fra Klarna får du varene hjem til deg før du betaler. Fakturaen blir sendt til din registrerte e-post direkte i fra Klarna. Betalingsfristen på 14 dager gjelder fra kjøpsdatoen. Ønsker du en oversikt over dine aktive fakturaer, logg deg inn på www.klarna.no. Der kan du også skrive ut fakturaer skulle du ønske det.
Av og til passer det bedre å betale i sitt eget tempo. Da kan du velge delbetaling med Klarna-konto og selv velge hvor mye du vil betale hver måned. Hvis du allerede har en slik konto, så blir kjøpet automatisk lagt til på kontoen din. Hvis du ikke har konto fra før, så får du tilsendt en kontoavtale i posten fra Klarna AB etter at du har mottatt varene. Med Klarna-konto samles alle kjøpene på et sted og du har kun én faktura å måtte forholde deg til hver måned.
For å handle med faktura eller Klarna-konto fyller du ut personnummeret ditt når du skal betale i kassen. Når du gjennomfører bestillingen gjøres det automatisk et raskt mikrooppslag (begrenset informasjonsinnhenting) hos Klarna AB for å verifisere personopplysningene og godkjenne kjøpet. Det er viktig at du fyller ut din folkeregistrerte bostedsadresse som leveringsadresse på bestillingen når du velger denne betalingsmetoden.
Hvis du egentlig bestilte med faktura, men vil gjøre om til delbetaling med Klarna-konto så betaler du bare inn et lavere beløp når du betaler fakturaen. Se i feltet «Betal minst» på fakturaen for å se det minste beløpet som kan betales inn.
Du kan når som helst avslutte din delbetaling gjennom å betale inn hele det resterende beløpet.
Betalingsvilkår
Kredittiden for kjøpet er 14 dager fra fakturadato, og fakturagebyret er 19 kr. Fakturaen sendes i forbindelse med levering.
Hvis betaling unnlates tilkommer et purregebyr på 67 kr, samt en forsinkelsesrente på 8,50%. Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel med nytt purregebyr. Kravet blir deretter sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe. Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det bli gjort en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk blir foretatt, vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post.
Bruk av personopplysninger
Klarna bruker personopplysninger først og fremst for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og til markedsføring. Ditt kundenummer hos Klarna er ditt fødselsnummer. Se Klarna sine retningslinjer for personvern for en nærmere beskrivelse av hvordan vi håndterer personopplysninger.
Ved å benytte deg av Klarna sine betalingsløsninger godkjenner du at vi anvender dine personopplysninger i henhold til Klarnas retningslinjer for personvern, inklusiv eventuell overføring til særskilt utvalgte samarbeidspartnere eller stater utenfor EU/EØS-området.
3.3 Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
4. Frakt
Vi vil levere til den adressen som oppgis av deg i Norge, bortsett fra på øyene Svalbard og Jan Mayen. Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 60 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
4.1 Leveringsmetoder
Vi leverer varene med Postnord og Bring. Vil den bli sendt til nærmeste postkontor eller post i butikk eller Pick-up Point. Du vil da motta en hentelapp per post eller varsling på SMS.For spørsmål angående sporing eller levering anbefaler vi dere å sjekke sporingslink eller henvende dere til HeltHjem/PostNord, som sender pakkene.
Giftering24.no sørger for levering med Postnord, og bestreber å sende varene til Kjøper så raskt som mulig. Forventet leveringstid er mellom 2 – 4 dager. Når pakken sendes fra Selger vil Kjøper motta en e-post med sporingskode slik at Kjøper kan følge pakken. Rask levering forutsetter at Postnord overholder sine leveringsfrister. Selger kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelser hos Postnord.
I henhold til Postnord sine rutiner er frist for avhenting i Pick-up Point 14 dager. Dersom du unnlater å hente bestilte varer, vil ordren bli plassert tilbake på lageret og i følge salgsbetingelsene fakturaer vi deg for et håndteringsgeybr på minimum 250 kr.
Vi sender dessverre ikke pakker til Svalbard eller Jan Mayen.
4.2 Leveranser
Ordre leveres vanligvis i løpet av 15-30 dager. Leveransen skjer direkte til den adressen du har angitt ved bestilling.
4.3 Skadede varer og reklamasjonsrett
Når du mottar din ordre, er det viktig å sjekke varene for skader eller feil! Skulle varen være skadet eller ødelagt, kan du kontakte oss via kundesenter@giftering24.no for videre instruksjoner. Hvis du ønsker å returnere en vare på grunn av feil eller mangel, så vil vi at du sender oss dokumentasjon (både bilde(r) og beskrivelse av feilen) på mail først. Ikke send varen tilbake til oss før du har fått svar fra oss med instruksjoner for returen.
Du har to års reklamasjonsrett i henhold til norsk lov. Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
4.4 Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
4.5 Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 4.
5. Angrerett
5.1 Ingen angrerett
Forlovelsesringer, gifteringer produseres etter bestilling og omfattes ikke av returretten. Ved spesialbestillinger og graverte produkter bortfaller angrefristen, og en slik vare kan kun returneres hvis varen har en feil eller mangel og da kun etter avtale med Gifteringe24.
Følgende varer er ikke dekket av angreretten:
Spesialbestillinger har ikke angrerett (åpent kjøp) ref. §22 E
5.2 Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 4.4 og 4.5.
6. Personvern, sikkerhet og personopplysninger
I forbindelse med bestillingen, godtar du at vi lagrer og bruker følgende informasjon om deg:
Navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
Vi lagrer og deler den informasjonen som er nødvendig for å kunne levere varen til deg.
6.1 Google Tagmanager, Analytics og Adwords
Google Tag Manager blir brukt til å plassere trackingscript på vår nettside slik at det er mulig å levere relevante og tilpassede markedsføringskampanjer i Googles annonsenettverk via Analytics og Adwords. Google Analytics er et analyseverktøy vi bruker til å se hvordan våre kunder bruker vår nettside. Google Adwords er et annonsenettverk vi bruker til å levere annonser til deg på google og andre nettsider.
Vi innhenter data om informasjonskapselen i nettleseren din, hvilke typer nettsteder du besøker, hvilke mobilapper du har på enheten din, innstillingene du har valgt i annonseinnstillinger, samt om du har besøkt vår nettisde tidligere. Google registrerer også nettsteder og apper du har besøkt som tilhører bedrifter som annonserer med Google, tidligere interaksjon med annonser eller annonseringstjenester fra Google, samt Google-profilen din (inkludert aktiviteten din på YouTube og Google+)
Du kan se hvordan Google håndterer dine opplysninger på denne siden: https://policies.google.com/privacy
6.2 Facebook Pixel og Facebook for Developers
Facebook pixel brukes til å måle hvilke produkter og sider du har sett på i vår nettbutikk slik at vi kan vise deg relevante annonser på facebook sin nettside. Facebook for Developers gir oss muligheten for deg å dele sider hos oss til din facebook side, samt logge inn med din facebook konto og så videre..
Les mer om personvern på facebook sine sider her: https://www.facebook.com/about/privacy
6.3 Innebygd innhold fra andre nettsteder
Artikler på denne siden kan inkludere innebygd innhold (f.eks. videoer, bilder, artikler osv.). Innebygd innhold fra andre nettsteder oppfører seg på nøyaktig samme måte som om den besøkende hadde besøkt nettstedet som det innebygde innholdet kommer fra.
Disse nettstedene kan samle inn opplysninger om deg, bruke informasjonskapsler, bygge inn sporingssystemer fra tredjeparter og overvåke hva du gjør via dette innebygde innholdet. Dette omfatter også sporing av handlingene dine via det innebygde innholdet dersom du har en konto og er logget inn på nettstedet.
7. Kontakt & Support
8. Cookies
9. Force majeure
Særlige omstendigheter som ikke er under menneskelig kontroll som for eksempel krig, omfattende arbeidskonflikt, blokade, brann, miljøkatastrofe, alvorlig infeksjon som hindrer partene å oppfylle sine forpliktelser, kan frigjøre en part fra forpliktelsene. Slike unntak gjelder under forutsetning av at handlingen ikke kan utføres under disse betingelsene. Ved utøvelse av Force majeure skal den andre parten straks varsles om omstendighetene.
9.2 Endring av kontrakt
Med mindre annet er avtalt, har vi ikke rett til å endre vilkårene for et salg etter at salget er utført.
9.3 Klager
Ved klage, vennligst kontakt oss på e-post: info@giftering24.no. Er reklamasjonen berettiget refunderer Selger Kjøpers rimelige fraktomkostninger ved å sende varen i retur. I motsatt fall skal Kunden selv betale utgifter til transport, herunder våre fraktomkostninger til returnering av varen etter undersøkelse. Ved forsinket leveranse av varen må krav rettes til Selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.
9.4 Tvister og lover
Norsk lov skal gjelde for alle kjøp gjort under disse vilkårene. Tvister om kjøp under disse vilkårene skal utelukkende behandles av en Norsk domstol.
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil.